En skæv vinkel kan ofte løse en svær situation, eller give inspiration til at finde nye veje.

© copyright – DAMUKO.DK

HEJ - Stop med at se Musikskolen gennem en regnerulle

Haiko digt: 

Hvis ikke du fik

ørene fuld af musik

mangler du et KICK

 Curlingforældre: SE OMSORGSSVIGT

Hvad er forskellen på ETIK og kosmETIK

Før så børn billeder af kongefamilien og Grundtvig på væggen - idag ser børn kun billeder af sig selv.

Vogt dig for teoretikere i korte bukser.

Fremtidens musikskoler skal ledes af VISIONÆRE folk med evne for at lytte, med rettidig omhu og med robuste nerver. 

----------------------------------------------------

Det er nu vi opdager hvem, der blot har siddet og fyldt "varm luft" i ringbind.

Gode råd om ledelse:

Gør det simpelt

Gør det modigt

Gør det nu

Den perfekte metode som sikrer at alt går i stå: Afhold mange møder og drøft alle beslutninger med alle.

Amatører gør hvad de kan. Dilettanter hvad de ikke kan.

Lad dig aldrig forfalde til en rolle hvor du indgår som en brik i modstanderens drejebog.

De der taler - ved intet - De som ved meget - taler ikke.....

kan du løsrive dig fra din personlige krise - bare et øjeblik? 

Uvidenheden genfødes med hver ny generation

 De dygtige bliver ydmyget, mens midelmådigheden promoveres. 🙂

Musikskolerne var bærere af kommunernes kulturpolitik - det ser ud til at mange nu blot er blevet "folkeskolernes vandbærere"

Hvordan definerer musikskolerne et talent?? Er det en elev:

  • Som besidder et uforløst potentiale?
  • Som er flittig og øver sig som bare f.....?
  • Som bare er lidt bedre end de andre?

Send dit bud til: damuko@damuko.dk

MUSIKSKOLEN SKAL IKKE VURDERES UD FRA DENS NYTTEVÆRDI.

 Husk: Der er kun én vokal til forskel mellem FORUNDRING OG FORANDRING.

Tvivlen er pædagogikkens bedste kammerpige.

If it ain't broken - don't fix it.

Mange lytter først til koncerten når mobilen er løbet tør for strøm.

Musikskolernes nye pølsefabrikker producerer talenter uden farve.

Var alle mennesker blot som chefen - så var der ingen krig. 

For så var krudtet aldrig blevet opfundet.

 Musikskolens koncert var gennemvædet af bedsteforældre.

Dagens udfordring er: At Forudse det uforudsete.

LEDELSE ER EVNEN TIL AT LÆSE MENNESKER OG SITUATIONER

"De som beskæftiger sig aktivt med musik bliver bedre til at samarbejde og bedre til at løse problemer i livet". Hvis det passer - da har musikskolerne en skjult resserve i lærerkollegiet.

Problemløsning er en holdsport.

Vi ønsker mere ledelse og mindre styring og kontrol. TAK.

To musikskoleledere taler sammen på et kursus og den ene siger: "Da jeg startede på musikskolen havde jeg intet andet end min intelligens! Tja, svarer den anden - det var jo en lidt mager start".

Hvis du ønsker respekt - fortæl da aldrig at du har travlt. - Men hvis du ønsker medynk skal du bare fortsætte med at fortælle hvor travlt du har og hvor mange timer du arbejder om ugen.  Hvis du er en rigtig leder er valget dit - ellers......

Hvad er bedst? En stor talentafdeling eller en stor forskoleafdeling? og hvad er højest Rundetårn eller et tordenskrald?

En musikskole må gerne gøre sig lækker overfor folkeskolen, men husk dit ansvar og mission og pas på ikke at blive ædt op i begejstringens rus.

Spørgsmålene er mange og komplicerede - Svaret er ofte: "GOD KOMMUNIKATION".

I stat og kommuner findes folk med statistikker og regneark så stramme som svømmedragter og de jubler og fester ikke før andre skriger i armod og afmagt.

Kontrol er godt, men tillid er billigere

Musikskolerne er fyldt med "wannabes"

Kulturudvalgsformanden troede at IQ var en popgruppe.

Som oftest var spørgsmålene komplicerede, men svarene meget enkle.

Dirigenten malkede publikum for endnu en fremkaldelse.

Musikskolens undervisning er også en vigtig pauseknap i børn og unges hektiske dagligdag.

Hvorfor er musikundervisningen henvist til at være et hobby objekt, som finder sted sent om eftermiddagen og når det er mørkt? – I antikkens Grækenland var musikken det vigtigste fag sammen med filosofi og videnskab!

Hvem er det der omtales som ”musikskolernes talende exelark”?

Musikskolens opgave er også at ændre atmosfæren i byen – så alle bliver bedre til at lytte til og efter hinanden – så byen har noget at være stolt af og identificere sig med. 

Det er skønt at høre en løgn fortalt - når man selv kender sandheden.

Work smarter – and harder

Det er ved lavvande man kan se hvem der bader nøgne!

Alle taler om finanskrisen, mens musikskolen spørger ”hvilke finanser”?

Lærerens bedste medarbejder er eleven!

Medvind til musikskolerne er slut – nu skal vi krydse os frem igennem smalle sunde og stræder!

"Fattige og elendige er vi - lad os nu blive dumme til, så kan vi gerne høre op med at være en stat."

udtalt af kunstakademiets formand prins Christian Frederik - den senere Christian den 8. i protest mod sin fætter Frederik den 6. nedskæringer af Akademiets budget i anledning af at Danmark går bankerot i 1813.

Er du ved at nå pensionsalderen - meld dig ind i vores kor og lær hvordan det er at "synge på sidste vers". "Hiv og Sving koret"

Musikken får vores ører til at høre og vores hjerte til at banke.

90 % af musikskoleundervisningen er mere eller mindre omsonst og resten er guddommeligt.

Musikskoler skal adskille sig fra de fleste andre fritidsaktiviteter , idet eleverne her indtræder i et magisk rum, der kræver ro og fred til fordybelse og eftertanke.

Har du mødt den musikskoleleder som padler rundt i en bekræftelsesmarinade, og markedsfører "sin" musikskole som "landets bedste"?

MUSIKSKOLENS CREDO - skabes af lærere og ledelse i fællesskab - og fortælles bag efter til alle der gider lytte!

Mange ledere har blikket stift rettet mod talentundervisningen mens fødekæden er hoppet af.

Lokalavisen beretter at 4 personer er indlagt med akut musicalforgiftning efter aftenens musikskolekoncert.

Kom og hør "TRAUME BACH" TIL VORES ELEVKONCERT.

Er din musikskole også kommet i 40 årskrisen og kæmper den med psykiske og økonomiske problemer?


Musikskole = value for money

Opmærksomheden i musikskoler skal være på drift og udvikling samtidig !(nutid og fremtid)

Det er bedre at fortryde noget du har gjort end noget du ikke fik gjort! 

Giv mig ledelse, men led mig ikke.

Ledelse er noget der sker i samarbejde med andre og ledelse sætter mål, kommunikerer, og er problemløsende så de ønskede resultater opnås i et gensidigt fællesskab.

Ledelse som ikke er lyttende er dårlig ledelse – kommunikation er at lytte!

De gode ledere lader deres store ego blive hjemme og baserer ikke deres magt på en titel, men på evnen til at være forbillede og på respekten de viser  medarbejdere.

Mit råd til musikskolens ledelse, bestyrelse og lærerne: Undgå arrogance og selvtilfredshed, og hæv overliggeren. 

Kulturskolerne skaber nye drømme hos eleverne - og drømmene er det stof vores fremtid er gjort af!

Ser du også mere af den "hurtige TV underholdning" - hvor argumenter bliver meningsløse statements på 10 sekunder - og som mere ligner en sportsgren i TV - med værten som dommer og linievogter i en og samme person?

Få dig en "ud af sofaen oplevelse" - gå til koncert i musikskolen.

Vågn op - vi trænger til en revolution - Folkeskolen producerer musikalske analfabeter på samlebånd!

Musikskolerne har langt flere talenter end penge!

Kommunernes kulturelle eventyr er på randen af kollaps.

”Pianisten spillede røven ud af bukserne men led  af musikalsk inkontinens”

Man kan frygte at der i fremtiden skabes et samfund af tabere, såfremt vi alle skal spise af "den samme hunds hale"

Mand med ny guitar ser becifringer alle vegne.

Kunstig ledelse – eller ledelse gennem kunst!

Orkestret spillede så højt, at man slet ikke kunne høre musikken. (lille Per efter forårskoncerten)

Medvinden til musikskolerne er væk – nu skal der trampes i pedalerne.

Det væsentlige er ikke det du siger til dine elever i undervisningstiden, men hvad det er eleven hører dig sige!

Man kan ikke tvinge børn til at rydde op på deres værelser, så længe deres lærer ikke kan rydde op efter sig! 

Kunst efterligner ikke hvad vi ser - den får os til at se og høre!

Vil du have en provokation som kan sætte nye tanker og udviklinger igang i din musikskole - så kontakt damuko@damuko.dk - www.damuko.dk 

Vil du have en inspirator, som også på en høflig og humørfyldt facon kan sætte gang i en debat - så kontakt damuko@damuko.dk eller ring på tlf. 40 14 75 90 
Det er billigere end du aner.

Vil du have en inspirator, som også på en høflig og humørfyldt facon kan sætte gang i en debat - så kontakt damuko@damuko.dk eller ring på tlf. 40 14 75 90
Det er billigere end du aner.

Seneste kommentarer

01.12 | 11:32

tak for et skønt overblik over stillingsopslag indenfor musik!

04.12 | 12:32

Kære Per,
Fænomenal side med super oversigt og up to date Info, hvor er det godt!
Tak!
Mvh. Kenneth Horsbrugh, slagtøjslærer og TR, i egedal

09.09 | 18:15

En fantastisk inspirerende illustreret håndbog, med megen plads til fantasiens rejse. Indholdet er lige i øjet og er et vældig godt værktøj til musikskolearbejd

08.09 | 12:02

En meget flot, grundig og anvendelig håndbog om musikskoledrift. Spændende læsning, der absolut kan anbefales til alle, der har interesse i branchen!

Del siden